Abstract | U cilju utvrđenja psiholoških obilježja mlađih kadetskih odbojkašica kao i utvrđivanja mogućih razlika između skupina mladih odbojkašica različite ekipne natjecateljske uspješnosti, na uzorka od 320 ispitanica iz 28 klubova, sudionica otvorenog državnog prvenstva u odbojci, primijenjen je upitnik psiholoških vještina za sport za mlade. Upitnik mjeri 6 različitih psiholoških vještina. Ljestvice pet od ukupno šest mjera imaju zadovoljavajuće mjerne karakteristike za kvalitetnu provedbu mjerenja na ovom uzorku ispitanica. Za ljestvicu timske orijentacije utvrđena je nedovoljna razina pouzdanosti tipa Cronbach alfa (0,47) te je ona odbačena iz daljnjih postupaka obrade rezultata. Mlađe kadetske igračice pokazuju visoku razinu motivacije za bavljenje odbojkom (4,19±0,52), osrednje razine koncentracije (3,34±0,89), samopouzdanja (3,32±0,65) i anksioznosti (3,19±0,80) te nisku razinu mentalne pripreme (2,79±0,93). Jednosmjerna analiza varijance (ANOVA) za tri skupine igračica različitih razina ekipne natjecateljske uspješnosti, utvrdila je značajne razlike u tri od pet mjerenih psiholoških vještina: motivaciji (p=0,005), samopouzdanju (p=0,031) i mentalnoj pripremi (p=0,035). Primijenjena diskriminativna analiza na prediktorskom skupu psiholoških vještina utvrdila je postojanje dvije statistički značajne diskriminativne funkcije prva (χ2=27,54, p=0,002), diskriminira skupinu igračica najvišeg indeksa ekipne igračke vrijednosti (indeks 3) od skupina igračica s nižim indeksima ekipne igračke vrijednosti (indeksi 1 i 2). Skupinu igračica najviše razine ekipne uspješnosti karakterizira visoko izraženi stupanj motivacije (-0,55) i nešto viša mentalna priprema (-0,38) od drugih dvaju skupina igračica. Druga diskriminativna funkcija (χ2=10,39, p=0,034), diskriminira skupinu igračica najnižeg indeksa ekipne igračke vrijednosti od preostale dvije skupine igračica s višim indeksima ekipne igračke vrijednosti. Skupinu igračica najniže razine ekipne uspješnosti karakteriziraju nisko izraženi stupnjevi samopouzdanja (0,66), motivacije (0,63) i kontrole anksioznosti (0,57). Rezultati istraživanja ukazuju na potrebu dodatne edukacije trenera u cilju kvalitetnijeg razvoja psiholoških vještina mlađih kadetskih odbojkašica. |
Abstract (english) | The Psychology skills inventory for sports – youth version was applied on a sample of 320 female subjects from 28 clubs, participants at the open national volleyball championship, to determine psychological characteristics of youth female volleyball players and to identify possible differences between groups of youth volleyball players with different performance level. The inventory measures 6 different psychological skills. The scales of five of the total six measures showed satisfactory metric characteristics for application on this subject sample. Team orientation scale showed an insufficient level of reliability expressed by Cronbach’s alpha coefficient (0.47), and it was thus excluded from further data analysis. Youth female volleyball players expressed high level of motivation for practicing volleyball (4.19±0.52), medium level of concentration (3.34±0.89), selfconfidence (3.32±0.65), and anxiety (3.19±0.80), and low level of mental preparation (2.79±0.93). One-way analysis of variance (ANOVA) for three groups of players with different level of team performance showed significant differences in three of the five measured psychological skills: motivation (p=0.005), self-confidence (p=0.031), and mental preparation (p=0.035). Discriminant analysis applied on the predictor set of psychological skills determined two statistically significant discriminant functions. The first function (χ2=27.54, p=0.002) discriminated the group of players with the highest index of team performance (index 3) from the groups of players with lower indices of team performance (indices 1 and 2). The group of players with the highest level of team performance was characterized by high level of motivation (-0.55), and somewhat higher mental preparation (-0.38), in comparison to the other two groups of players. The second discriminant function (χ2=10.39, p=0.034) discriminated the group of players with the lowest index of team performance from the other two groups of players with higher indices of team performance. The group of players with the lowest level of team performance was characterized by low levels of self-confidence (0.66), motivation (0.63), and anxiety control (0.57). The results of the study indicate the necessity of further education of coaches with the aim of better development of psychological skills in youth female volleyball players. |